vi åkte ut till fiskgjusen och var supercows

Kan inte låta bli att vara helt nostalgisk för en stund, för den här bilden påminner mig så mycket om en affisch som satt i sovrummet på övervåningen på vårt föredetta landställe. Man visste aldrig riktigt vad den föreställde, så på kvällarna låg man och fascinerat kollade hur de där ko-liknande sakerna flög runt där i rymden. Eller så låg man och och hittade figurer i väggarnas mönster. Den där väggen var lite som moln, först bara vanliga moln men efter ett tag kanske en.. kamel!? Saknar faktiskt landet, Ingmarsö.

Saknar alla affischer, den med ett tecknat zoo på dasset, morgonritualen när magnus ville höra alla namnen på slotten som fanns på en annan affisch även fast han kunde de utantill, gräsmattan som inte gick att gå på utan att få myror i brallan, när svalorna flög så lågt att man trodde att de skulle flyga in i huvudet på en, rävungarna som åt upp våra kvarlämnade melonskal, ekorrbebisarna som hoppade på våra fötter, de torkade blomsterbuketterna på väggarna, röda rummet, när en fladdermus flög in i båtsmanstorpet och pappa fångade den med hov, när översvämningarna i Värnamo var aktuella och vi cyklade dit (rättare sagt vi cyklade 320 000 varv runt gården!), syrentunneln, kattungarna i norrgården, krocketklubbor som låtsaskryckor, krocketklubbor agerade Mosigard (myggmedel), krocketklubbor som sövningsmetod när jag utförde "hjärnkirurgi" på stackars kusin Mima, blandsaft, köpa dagsfärskt Igelkotten-bröd i brödboden, mammas uppståndelse när de enda kungsängsliljorna slagit ut, den lilla tramporgeln, baka pepparkakor i kakelugnen, alltid köttbullar och korv på hemresedagen och det bästa var när larssons kom på besök och både jag och jennifer grät floder när de skulle åka hem, som om vi aldrig skulle se varandra igen!

Alltså jag kan ju fortsätta rabbla upp saker i all evighet som inte säger er något men som betyder så himla mycket för mig. Jag kan fortfarande åka dit, jag vill åka dit i sommar men det kommer verkligen inte vara samma sak. Platser och saker förändras, mitt barndomslandställe som jag minns det finns bara kvar i mitt minne.

Kommentarer
Postat av: Idovitch

Jag typ grät en skvätt åååhåhå vad fint! Och låtsaskryckor, såklart!!

2011-12-21 @ 17:46:00
Postat av: jenniish

aaaaah vi grät som om någon hade dött!! men det var fint!

2011-12-22 @ 17:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0