THE GARDEN OF FASHION








Chanel Iman for The Block Summer 2010

Jag älskar att se Chanel briljera ute på location istället för i en fotostudio, det blir liksom mer liv i bilderna då!

Här för ett tag sedan blev ju H&M stämda för en reklambild med Chanel. Anledningen var att hennes ben ansågs vara onaturligt smala och att det är ett sjukt ideal som ungdomar inte ska behöva leva upp till. Okej, hon har smala ben, men handlar inte en del av det här om det överanvända photoshopandet plus att hon kanske har en väldigt smal kroppsbyggnad, alla är ju olika. Jag håller med om att modellerna idag är rysligt smala, men det är ju liksom långt ifrån bara hon som är så smal. Det är klart att hon och andra modeller lever "smalt" och allt är säkert inte bara medfött. Men problemet med bilden var just att det var för mycket photoshop, hennes lår var lika smalt (om nästan inte smalare) än hennes arm och det är ju H&M's mistag, därför tycker jag att det är trist att Chanel blir lite klandrad när det egentligen inte till fullo är "hennes kropp". Hennes kropp är smal men som man ser på bilden ovan och från modevisningar är hennes lår i alla fall större än underarmarna. Dock håller jag med om att ger man sig in i leken får man leken tåla.

När jag väl håller på och spottar ut mina tankar vill jag också säga att det känns lite löjligt det här med speciella nummer i tidningarna där de använder sig av fullfigured models. Ska de här kvinnorna bara få ett nummer? Jag tycker personligen att de här större kvinnorna ska förekomma tillsammans med de smalare blandat i alla tidningar och nummer. Jag känner mig som Tracy, i filmen Hairspray, som vill avskaffa "negro-day" på Corny Collin's Show. Tracy vill att alla ska kunna dansa tillsammans i TV-programmet, varje dag, oavsett nationalitet och färg på huden. Jämnlikhet! Precis som jag tycker det ska vara i tidningarna. Jag vet att några tidningar har anammat det här konceptet men jag tycker det skulle kunna vara fler. Det känns ungefär lika omöjligt som fred på jorden, men vem har sagt att man inte får önska!?



Kommentarer
Postat av: Antonia

Jag håller med dig. Man kan liksom inte sätta människor i olika kategorier. Alla är ju olika och "normala". Jag tycker det är jätte konstigt nät man tar vanliga människor och skriver big models eller vad de nu använder för ord. Det är ju så människor ser ut. Då borde man ju lika gärna skriva size 0 models eller nått på de som är mycket smala. Det är ju nästan samma situation med svarta och vita. De smala ser ner på de tjocka och tvärtom. Det finns ju en gräns när det är osunt och man får risk för hjärt och kärl sjukdommar. Men under det är man normal. Tills man är för smal som också är ohälsosamt. En annan sak jag stör mig på är att det är inne me plus size models. Åter igen sätter de människrna i olika kategorier. Det finns så mycket mer att säga om detta ämne men nu ska jag åka till maxi. Hehe. Thanks for letting me share this. :). Puss på dig Jossa

2010-07-09 @ 11:11:55
URL: http://neverdream.blogg.se/
Postat av: E

JA MEN TA OCH ÄT LITE MER OM DU NU INTE VILL BLI SOM DOM!

2010-07-09 @ 12:56:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0